امروز چهارشنبه  ۲۵ مهر ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۲/۱۱- ۱۵:۲۹ - مشاهده: ۱۰۵

بررسی همکاری‌های علمی دوجانبه: نشست با هیئت مدیره دانشگاه بمبئی

در تاریخ 6 اردیبهشت 1403 دیدار مهمی‌ بین جناب آقای دکتر رضایی اسکندری سرپرست سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی با دکتر راویندرا کولکارنی قائم مقام دانشگاه بمبئی به همراه تنی چند از هیئت مدیره و روسای کمیته‌های مختلف با هدف بحث در مورد زمینه‌های بالقوه همکاری برای مؤسسات آموزشی دو کشور انجام شد.

در این دیدار دکتر رضایی سابقه غنی آموزشی ایران با قدمت 1750 ساله و حضور دانشگاه‌های معتبر کشور را مورد تاکید قرار داد. وی با تاکید بر اهمیت همکاری‌های بین المللی در آموزش و پرورش با اشاره به 60 هزار دانشجوی ایرانی که پیش از این در هند تحصیل کرده اند، ابراز امیدواری کرد با تلاش های مشترک این تعداد افزایش یابد.

دکتر رضایی همچنین با ارائه پیشنهاداتی از جمله وبینارها، بازدیدهای متقابل و تنظیم تفاهم نامه‌هایی برای تبادل اساتید و دانشجویان، در تسهیل همکاری بین دانشگاه تهران و بمبئی کمک های لازم را ارائه کرد.

دکتر کولکارنی به نوبه خود مروری بر دانشگاه بمبئی که در سال 1857 تأسیس شد، ارائه کرد، که یکی از بزرگترین دانشگاه‌های جهان از نظر ثبت نام دانشجویان است. او زیرساخت های وسیع دانشگاه و 56 دپارتمان آن را در 11 دسته برجسته کرد. دکتر کولکارنی به همکاری‌های بین المللی گسترده دانشگاه بمبئی به ویژه با موسساتی در ایالات متحده، انگلستان و کانادا اشاره کرد.

در مورد بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی، دکتر کولکارنی روند درخواست را از طریق شورای روابط فرهنگی هند یا خود دانشگاه توضیح داد. او همچنین بخش‌های خاصی مانند طب سنتی هند (آیورودا) را برجسته کرده و به همکاری با دانشگاه‌های ایران در این زمینه و در زمینه‌هایی مانند فناوری نانو ابراز علاقه کرد.

دکتر رضایی به تخصص ایران در نانوفناوری، بیوتکنولوژی، بیودارو و هوافضا و تمرکز بر طب سنتی اشاره کرد. وی برای هماهنگی همکاری‌های دوجانبه در این زمینه‌ها ابراز آمادگی کرد.

دکتر کولکارنی امکان ایجاد برنامه‌های آموزشی فراملی را مورد بحث و بررسی قرار داده و به سفر اخیر خود به انگلستان اشاره کرد که در آن دوره مشترک گواهینامه راه اندازی شد. وی برای ایجاد همکاری‌های مشابه با دانشگاه‌های ایران ابراز علاقه کرد.

دکتر کولکارنی در خاتمه از پیشنهاد دکتر رضایی برای برگزاری وبینار برای آغاز همکاری‌های دوجانبه، با اذعان به نیاز به تایید فرمانداری ماهاراشترا قدردانی کرد. وی بر اهمیت تفاهم نامه‌های دوجانبه و بررسی آن توسط کمیته علمی و آموزشی استانداری تاکید کرد.

این نشست با خوش‌بینی به همکاری‌های آتی پایان یافت که نشان‌دهنده تعهد مشترک هر دو موسسه برای تقویت تبادلات علمی و همکاری‌های بین ایران و هند است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما