امروز چهارشنبه  ۲۵ مهر ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۳/۱۷- ۱۱:۲۹ - مشاهده: ۹۹

تقویت پیوندهای علمی و فرهنگی در پونا

روز جمعه 28 اردیبهشت 1403 جناب آقای دکتر رضایی اسکندری سرپرست سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی به همراه اعضای سرکنسولگری از شهر پونا بازدید کردند. این سفر با هدف تقویت تعاملات علمی و فرهنگی بین ایران و هند انجام شد که نشان‌دهنده پیوندهای ریشه‌دار بین دو ملت است.

 بازدید از دانشگاه پونا

اولین ایستگاه دکتر رضایی دانشگاه پونا بود که در آنجا با دکتر ویجی خاره مدیر مرکز بین المللی دانشگاه دیدار کرد. دکتر خاره در طول بحث خود، سابقه طولانی دانشگاه و نمره معتبر A+  آن را از مرکز NAAC برجسته کرد. وی بر رتبه برتر دانشگاه پونا در امور دانشجویی بین المللی تاکید کرده و امکانات این دانشگاه از جمله اتاق کنفرانس، مرکز چند رسانه ای و خوابگاه‌های مجزا برای زنان و مردان را به نمایش گذاشت.

دکتر خاره به تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان ایرانی از دانشگاه پونا اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد: در حالی که روزگاری تعداد دانش‌آموزان ایرانی به 6 تا 7 هزار نفر می‌رسید، عوامل مختلفی از جمله افزایش نرخ ارز منجر به کاهش آن شده است. در حال حاضر 7 دانشجوی ایرانی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و 6 نفر در مقطع دکتری به همراه 15 دانشجو در دوره زبان انگلیسی مشغول به تحصیل هستند. وی همچنین به رتبه 28 ایران در فهرست دانشجویان خارجی این دانشگاه طی پنج سال گذشته اشاره کرد که افغانستان با 46 هزار و 805 دانشجو پیشتاز است.

دکتر رضایی با بیان اهمیت شهر پونا در میان مجامع علمی و فرهنگی ایران، حضور نزدیک به 14 هزار دانشجوی ایرانی در هند را در گذشته برجسته کرد. وی با ابراز امیدواری نسبت به افزایش پذیرش دانشجوی ایرانی، پتانسیل امضای تفاهم نامه‌های علمی و فرهنگی بین دانشگاه پونا و موسسات ایرانی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

دیدار با هیئت مدیره دانشگاه

دکتر رضایی در ادامه گفتگو با دکتر خاره با دکتر سورش گوسوی معاون آموزشی و دکتر پاراگ کالکار معاون آموزشی دانشگاه پونا دیدار و گفتگو کرد. معاون آموزشی با تاکید بر کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان ایرانی به دلیل مشکلات مالی، از زحمات، صداقت و عملکرد خوب دانشجویان ایرانی تقدیر کرد. دکتر رضایی ضمن تشکر از مسئولین دانشگاه مواردی از جمله طولانی شدن پروسه تایید مدارک دانشجویی، نیاز به خوابگاه برای دانشجویان متاهل و امکان بهره مندی دانشجویان ایرانی از بورسیه‌های ICCR و کمک هزینه‌های اختصاصی دانشگاه را مطرح کرد.

 

جلسه تعاملی با دانشجویان

دکتر رضایی همچنین در نشستی تعاملی با دانشجویانی از ایران، نپال، سودان، سودان جنوبی، جزایر کومور و کره جنوبی شرکت کرد. در این دیدار دانشجویان موضوعات مختلفی از جمله مشکلات مالی، چالش های افتتاح حساب بانکی به دلیل تحریم ها، شهریه‌های بالا، مشکلات تمدید ویزا و برخورد نامطلوب در دفاتر مهاجرت به بحث و تبادل نظر پرداختند. دکتر رضایی از حمایت و تعهد دانشجویان سرکنسولگری برای رسیدگی به این مسائل و افزایش ارتباطات و حمایت اطمینان داد.

 

بازدید از دانشگاه دکن

بعد از ظهر دکتر رضایی و همکارانش از مرکز باستان شناسی کالج دکن بازدید کرده و در آنجا با دکتر پرامود کومار پاندی معاون آموزشی و خانم سونال کولکارنی رئیس گروه زبان شناسی دیدار کردند. دکتر پاندی از تعاملات گذشته با نهادهای علمی ایران، پروژه‌های مشترک زبان شناسی و باستان شناسی و حضور دانشجویان ایرانی صحبت کرد. دکتر رضایی شباهت‌های زبانی بین زبان‌های فارسی، هندی، مراتی و سانسکریت را برجسته کرده و در مورد پروژه‌های همکاری احتمالی مانند اعزام گروه‌های باستان‌شناسی و تاریخ به ایران گفت‌وگو کرد. خانم کولکارنی پیشنهاد ایجاد کرسی زبان فارسی در دانشکده را مطرح کرد که دکتر رضایی به آن پاسخ مثبت دادند که نشان دهنده حمایت بالقوه از این طرح بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما