امروز چهارشنبه  ۲۵ مهر ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۴/۰۱- ۱۴:۳۴ - مشاهده: ۱۵۵

افتتاح پروژه راه آهن رشت – بندر کاسپین؛ اتصال خلیج فارس به دریای خزر

روز پنج شنبه 31 خرداد 1403 برابر با 20 ژوئن 2024، پروژه راه آهن رشت – بندر کاسپین با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری ایران به بهره‌برداری رسید. این خط ریلی به طول 37 کیلومتر احداث شده و در سال ظرفیت جابجایی 7 میلیون تن بار و 600 هزار مسافر را خواهد داشت.

این خط ریلی، هزینه حمل و نقل بین‌الملل از طریق دریای خزر به آستاراخان (روسیه) و در نهایت اتحادیه اروپا را 30 درصد کاهش خواهد داد.

راه آهن رشت بندر کاسپین، حلقه تکمیلی مسیر میانی کریدور شمال - جنوب محسوب می‌شود که با بهره برداری از این طرح، دریای خزر (کاسپین) به خلیج فارس و آبراه‌های بین المللی متصل شده و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند و به عنوان پل ارتباطی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اقیانوس هند و خلیج فارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شاخه غربی کریدور شمال-جنوب نیز با احداث راه‌آهن 162 کیلومتری رشت-آستارا با عقد قراردادی بین ایران و روسیه در حال ساخت است و مسیر ریلی چابهار به زاهدان به عنوان شاخه شرقی این کریدور که اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی ایران را ممکن می سازد، 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و انتظار می رود طی یک سال آینده تکمیل شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما